lørdag 20. juni 2009

Avslutning av Geneveskolen.




Nå er jeg kommet vel hjem fra Genève. Det har vært 3 fantastisk lærerike uker på Den Nordiske folkehøgskolen i Genève.
Det jeg har vært en del av i denne perioden kan deles opp i tre deler:
1) Kunnskap og innsikt i hvordan deler av FN-systemet, spesielt ILO, fungerer. Å oppdage hvordan verdenssamfunnet faktisk kan samarbeide om globale utfordringer, er ganske imponerende. Jeg mente jo i utgangspunktet at jeg forstod mer enn jeg faktisk gjorde!!! Men det har vært spennende å lære mer om prosessene, "spillet" og diskusjonene!
2)Den brutale sannheten om hvordan mennesker i mange land risikerer livet i kampen for å få si det de mener. I en stadig kamp om retten til å forhandle kollektivt, om barns rett til opplæring, om kvinners rett og mulighet til utdanning og jobb. Bare kampen for å få jobbe under trygge og sikre forhold i farlige yrker, er en kjempeutfordring i flere land. Vi rike krever billigere varer på bekostning av sikkerheten til de som produserer varer Men så finnes det altså et verdenssystem som utfordrer og følger med på at "hvermannsen" kan ha håp om en bedre fremtid! Det nytter å gjøre noe! Det er mye opp til hver og en av oss!
3) Det sosiale fellesskapet sammenflettet med innsikt i likheter og ulikheter mellom oss nordiske land. Vi har bodd sammen på rom med mennesker fra ett av de andre nordiske landene. Jeg fikk dermed lov å bli bedre kjent med Johanna fra Island. Dermed har jeg bl.a. fått førstehånds kjennskap til hvordan den økonomiske krisen har påvirket livene til innbyggerne der. STERKT. Ellers blir jo 3 uker sammen med 35 mennesker fra 5 ulike land, -en folkehøgskole verdig! Man er i tillegg fordelt i alder fra 21 år - 55 år. Dette er spennende og lærerikt og man lærer i tillegg seg selv bedre å kjenne. -Hvordan man fungerer sammen med så mange mennesker og hvordan man tilegner seg kunnskap i slike omgivelser hvor ingenting er eller blir som man tror man har planlagt! Man må ta kontakt med folk man ikke kjenner - på et språk man ikke forstår og finne ut hvordan man kan få kommunisert med folk som kjenner en verden man vil lære mer om!
Jeg er ydmyk og takknemlig for alt jeg har fått være med på. Jeg takker Utdanningsforbundet fordi jeg fikk delta i år. Jeg takker AOF for alt arbeidet de har med å arrangere denne utdanningen. Jeg takker alle mine medelever fra alle de nordiske land som har gjort dette til en flott opplevelse. -Og jeg takker til slutt min familie som bare ønsket meg en god og opplevelsesrik tur!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar